måndag 16 april 2012

1961 del Två



Då var det dags att ta tag i Radio Nords lista "Topp 20", som den 30 augusti 1961 fick namnet "Topp 20 + 10".

När jag äntligen börjat med det 1961 som består av listmusik, märker jag att det är inte så många låtar som fastnat när Radio Nord startade med Topp 20 den 12 april. I alla fall är det ganska få som jag vill slå ett slag för.
Här har jag en bild på en av Radio Nords Topp 20 lista. Den med Lille Gerhard på topp







Den första listettan på Topp 20 var däremot en man vid namn Bobby Rydell och låten hette Sway. Men jag gillade den aldrig. det är en låt som platsade i Perry Como show. Tar med den ändå eftersom den är en del av den svenska listhistoriken. Sveriges första listetta!






Däremot var jag lite svag för Johnny Horton och låten North To Alaska, som kom fjärde plats på denna första lista. Fråga mig inte om logiken...





Den 30 maj 1961 kom Putti Putti med Jay Epae in på Topp 20´s sista plats och resten är svensk musikhistoria. Jag skrev om denna märkliga "one hit" i 1961 del Ett för ett par veckor sedan. 

Det är först den 24 maj som det dök upp en låt som jag kände att, det här är musik för mig. Låten hamnade hette Runaway den hamnade på 19 plats och sångarens namn var Del Shannon. Men till min stora besvikelse åkte den ut redan efter en vecka. Min musiksmak gick tydligen inte i samklang med majoriteten...




På tjugonde plats kom Linda Scott in med låten I´ve Told Every little Star. Även det en ny låt på listan som jag gillade skarpt.





Den 7 juni fick jag för första gången upp ögonen för Elvis Presley. Våra äldre grannar, som var tonåringar matade oss knott med Elvis låtar, men ingen gjorde sådant intryck på mig som Flaming Star. Elvis låt Surrender, som legat på första platsen fyra veckor innan Flaming Star kom in på 17 plats, var bra men inte lika bra i mitt tycke. Var nog lite svag för cowboy musik...




Veckan efter kom Moody River med Pat Boone in på listans 20 plats och jag föll direkt för inledningens klinkande.





12 juli kom tjejgruppen The Shirelles in på listans 19 plats med låten Mama Said. Och jag älskade den.






Den 2 augusti fick jag höra låten Hello Mary Lou med Rick Nelson. Den gick in på tjugonde platsen och jag fastnade efter bara några sekunder. En låt jag fortfarande bär med mig.





 

Den 9 augusti var lite speciell för då låg Lille Gerhard på Topp 20´s första och andra plats Petter och Frida låg ett och Den siste Mohikanen låg tvåa. I mitt inlägg "1961 del Ett" spelade jag Den siste Mohikanen och här kommer Petter och Frida.






Samma vecka kom två andra låtar in på listan som jag spelade väldigt ofta. Gitarristen Duane Eddy med låten Theme From Dixie (cowboy låtar gick hem hos mig) och Clarence "Frogman" Henry med But I Do.






Låten hette egentligen I Don´t Know Why, men kallades bara But I Do.

 




Freddy Canon var även det en musikhjälte i mina tidiga musiklyssnar år. Låten Transistor Sister  mer känd under namnet Palisades Park gjorde ett outplånligt intryck på oss Sköndalgrabbar.


 



Den 16 augusti gick The Violents (Jerry Williams komband)  in på 16 plats med Alpens ros. Denna låt plockar jag in dagen efter detta inlägg publicerades. Allt för att få med 20 låtar i detta inlägg. Ni fattar nog varför!






Men även andra toner kunde fånga mitt musikhjärta. Sam Cooke och låten Cupid var en sådan låt. Den 30 augusti ändrades listans namn till "Topp 20 + 10. det var tur för Sam Cooke som fick plats 29.

 




Den 6 september, min 11 årsdag, gick  Ray Adams in på listans 17 plats med låten Soria Moria. Inte för att jag vet om det betyder något med så var det.
 När jag lyssnar på låten igen efter alla dess år, så undrar jag vad Sverige såg i denna låt. Tyvärr har jag inga svar...


 





Nu kommer tre låtar i direkt följd. Den gemensamma nämnaren är att dess tre gick i på Topp 20 listan den 13 september. Först ut är Ray Adams och låten Violetta (plats 26). På plats 29 hittade John Leyton in med låten Johnny Remember Me. Och sist men inte minst på plats 30 kommer ännu en låt som gick i min cowboysmak. Frankie Laine och låten Rawhide. Signaturen till den populära TV serien Prärie.






 


Den 20 september slog Eddie Hodges knockout på oss med låten I´ve Gonna Knock On Your Door. Han gick in på blygsamma 28 plats. Det började bli höst men livet lekte...





Jag avslutar med The Viscounts och den bästa låt jag hitills hört på Radio Nords Topp 20 lista, Who Put The Bomp. Den gick in på plats nummer 30 den 18 oktober, samtidigt gick twistkungen Chubby Checker in på plats 28 med Let´s Twist Again (men den tipsade jag om redan i del Ett av 1961).




Det kommer som alla märker behöva bli en del Tre också. Den kommer handla om fortsättningen av Topp 20 detta år, samt den nya listan på allas läppar:
–  Tio i Topp som premiärsändes lördag den 14 oktober med Lill Lindfors som programledare.


Vi hörs i musikvimlet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar