måndag 2 april 2012

1961 del Ett

Dags att försöka få grepp över musikåret 1961. Det är lättare sagt än gjort!

Året präglas av musik som tog sig upp på listorna i USA och England och Radio Nord. Mot slutet av året startade "Tio i Topp" och det radioprogrammet fick ett stort musikaliskt inflytande över mig och många andra. Men mer om det senare.

Under tiden jag funderar lite mer över upplägget och hur jag ska gå vidare så spelar jag den låt som fick en enorm betydelse för mig. Antagligen den låt som fick mig att helt snöa in på engelsk/amerikans musik. Hans namn var och är Dion Dimucci, men han kallades kort och gott Dion och låten namn är "Runaround Sue". Den kom ut i september detta år, lagom till min elva årsdag, har jag för mig. Vet inte varför jag föll som en fura men det har nog att göra med inledningen som börjar lugnt och stilla med:

Here's my story, its sad but true
It's about a girl that I once knew
She took my love then ran around
With every single guy in town…


… och sedan drar den igång... Inte för att jag fattade allt för mycket av texten men melodin mina damer och herrar. Herregud vilken melodi!






Annars var det svensk musik som fortfarande gällde under första delen av 1961. Little Gerhard och EP skivan med låtarna Den siste Mohikanen, Petter och Frida, Kär i din bild och Tre små fiskar gick dagligen på Mandelbrödsvägen i Sköndal. Den siste Mohikanen var nog den var mest populär låten på skivan.




Men med åren har tre små fiskar gått om i och med att den är suverän att sjunga för barnen, samt att det även en utmärkt snapsvisa  för vuxna.







Kuriosa för den som råkar vara intresserad. Artister gjorde ibland uppföljare som anspelade på tidigare hits. Little Gerhard svarade sig själv i låten Fru Mohikan på barnskivan Nalle Björn.





 
En annan svensk låt som tog mig med storm är Sånt är livet med Anita Lindblom. Ja, jag var nog inte ensam om att gilla den i Sverige eftersom den blev en gigantisk hit. Här i en version från filmen "Vi fixar allt".


 



1961 var också det året då dansen twist slog igenom med dunder och brak. Den som gick i bräschen hette Chubby Checker och låten som fick upp alla på dansgolvet och prova att fimpa cigaretter med foten hette Let´s twist again.


 



 
Det dök upp en film på biograferna som hette "Twist around the clock". Vi hängde givetvis på dörren och efteråt var vi helt upprymda. Ni vet, så upprymd som bara en 11 åring kunde vara. Givetvis fantiserade man om att bli en twistkung. Hur sjutton nu det skulle gå till. Givetvis till den magiska låten Twist around the clock med dj. Clay Cole som sångare. Jag älskade låten som var ett slags svar på Rock around the clock, fast ändå inte.





Det kom en uppsjö twist låtar och det skulle inte gå att nämna dem alla, men en som måste få komma med är Joe Dee & The Starliters och låten Pepparmint twist. En låt som släpptes på skivbolaget Roulette. Skivan släpptes i november 1961 men blev en hit först i början av 1962.

Avslutar första delen av 1961 med den amerikanska gruppen The Dovells. Deras stora hit var You Can´t sit down fast jag fastnade för deras låt Bristol Stomp och därför väljer jag den.


Det här blev inte alls som jag tänkt mig. Trodde att det mesta skulle handla om Tio i Topp och Radio Nord låtarna som slog igenom i dessa program. Men så blev det inte. Det måste bli en del två av 1961 genomgången.
Men ett litet smakprov hinner jag med. Låten som troligtvis var soundtracket till hela 1961. Jay Epae och hans omåttligt populära Putti Putti. Tror faktiskt att den bara slog i Sverige och det tack vare Radio Nord. Den gick in på "Topp 20 listan", på sista och tjugonde plats den 3 maj 1961 och slogs ut den 14 februari 1962. En riktig långkörare.



Då ger jag mig för den här gången...


Vi hörs i musikvimlet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar