måndag 23 april 2012

1961 Del Tre


Äntligen dags för Tio i Topp, som fick se dagens ljus den 14 oktober 1961.


Melodiradion P2 startades av Sveriges Radio i maj 1961. Det här ska ses som svar på piratradiostationen Radio Nord. Radio Nord hade "Topp 20 + 10" och Sveriges Radio startade Tio i Topp i oktober.

Tio i topps första listetta blev Eddie Hodges med I´m Gonna Knock On Your Door.
Låten hade gått in på Topp 20 + 10, redan den 20 september (28 plats), för att sedan klättra uppåt för varje vecka som gick.




Den första historiska programledare blev Lill Lindfors (14 oktober 1961- mars 1962). Sedan följde en rad nya namn som med tiden skulle komma att bli riktigt folkkära.
Sommaren 1966 ändrade programmet namn till Sommartoppen och fortsatte att göra så kommande sommar.

Tio i Topps (Sommartoppen) programledare:


Lill Lindfors14 oktober 1961- mars 1962
Lars-Gunnar Björklundmars 1962
Lasse Sarrimars- juni 1962
Pekka LangerSommartoppen 1962-1965
Torbjörn Jonssonseptember1962- april 1963
Carl-Eiwar Carlssonnovember 1962- juni 1963
Klas Burlingseptember 1963- juni 1964
Leif H. Anderssonseptember 1964- maj 1966
Inger Flycktseptember 1965-juni 1966
11 olika programledareSommartoppen 1966
Kersti Adams-Rayseptember 1966
Hasse Linderoktober 1966
Inger Flycktnovember 1966
Rune Hallbergdecember 1966
Björn Jonssonjanuari 1967
Bo Billténfebruari och december 1967
Inger Flycktmars och juli 1967
Kerstin Melinderapril 1967
Leif Aldalmaj och september 1967
Åke Strömmerjuni och november 1967
Hasse Linderaugusti 1967
Kersti Adams-Rayoktober 1967
Inger Flycktjanuari 1968
Leif Aldalfebruari 1968
Lennart Wretlindmars 1968
Lars Johanssonapril 1968
Inger Flycktmaj 1968
Lars Johanssonjuni- juli 1968
Inger Flycktaugusti- september 1968
Lennart Häggkvistoktober 1968- augusti 1970
Urban von Rosenjanuari- augusti 1970
Kaj Kindvall5 september 1970- 29 juni 1974


SVT sände en dokumentär förra året som handlade om Tio i Topp. Jag hittade en på YouTube, så varför sitta här och skriva när bilder säger mer än ord. Vi får till och med allt textat på engelska...






Det var en kortare introduktion till musik och listorna som kom att påverka ett antal generationer och deras liv. Nu fortsätter jag med den musik som ständigt påverkat mig i alla möjliga och omöjliga riktningar.

Ray Charles och hans fantastiska Hit The Road Jack tog sig in på Tio i Topp (den 21 oktober) en 3:e plats blev det. Den 1 november tog sig låten in på Topp 20 (plats 29). Vilket först kan tyckas lite märkligt eftersom den är så sammankopplad med Radio Nord. Anledningen till det är att det var den sistas låten Radio Nord spelade innan piratradion förbjöds och försvann. Sjönk kanske man kan säga, ni förstår vad jag menar?






Den 21 oktober gick en annan underbar låt in på Tio i Topp. sångerska Helen Shapiro fick en brottarhit med Walkin´back to Happiness. Även där var mentometertryckarna snabbare ute än Radio Nord. För på Topp 20 kom Helen in först den 15 november (plats 26). Jag älskade låten.




 



Sedan hände inte så mycket, men det var bara lugnet före stormen. För den 22 november gick Dion in på 30:e plats på Topp 20 och jag hade fått min första riktiga idol! Kärleken till hans musik varar än idag, snart 51 år senare. En artist som jag aldrig sett live, men önskar att jag hinner få göra det någon gång. Hoppet är det sista som överger än. jag leker med tanken att få se dion på Fårö och Kutens scen.

Jag har länkat till honom och låten Runaround Sue i inlägget "1961 Del Ett", men jag gör det igen, av respekt. Den här gången väljer jag en live version från 1987 för att alla ska höra att låten är tidlös och fortfarande fantastisk...






Ska vi ta ytterligare en Lille Gerhard. Gubben i månen gick in på plats 27, på topp 20, den 29 november och fortsatte sedan uppåt på listan.








Fyra artister jag gillade skarpt, eller deras låtar rättare sagt (nu när det närmade sig slutet av året) var Jimmy Dean (Big Bad John), James Darren (Goodbye Cruel World), Bobby Darin (Multiplication) och Neil Sedaka (Happy Birthday Sweet Sixteen). Alla fyra låg på listorna i december.





















Störst när året gick mot sitt slut var onekligen Anita Lindblom som hade en gigantisk hit med Sån´t är livet, den länkade jag till i inägget "1961 del Ett". Även Sven Ingvars hade en en hög listplacering med Te dans med Karlstadtöserna, men det var inte in melodi.








Jag avslutar med en låt som jag fick in på Radio Luxenburg (våglängd 208) och som i radiobruset och knastret tog mig med storm. Bandet hette The Tokens och låten The Lion Sleeps Tonight.
Det skulle dröja till den 28 mars 1962 innan de äntligen tog sig in på Radio Nords lista.







Det var året 1961 som nu kan läggas till handlingarna. Tre delar blev det med musik som påverka mitt liv. Det skulle musiken fortsätta att göra. Jag längtar till att komma fram till Let´s Dance med Chris Montez som kom ut 1962. Jag fastnade direkt för trumminledningen och njöt fullt ut. Det gjorde inte min mellanstadielärarinna när jag tränade takten på min skolbänk i tid och otid. Den är orsaken till många av mina klassrums utkörningar... 

Vi hörs i musikvimlet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar