måndag 11 juni 2012

Fantastisk musik


Genom åren har det med jämna och ojämna mellanrum dykt upp låtar som jag tycker har stuckit ut, på ett positivt sätt.


Många av dessa nådde aldrig ut till mer än ett fåtal. Mycket beroende på att de var för långa att spelas i radion. Andra slog när man minst anande det. Här är några kända och okända som jag letade upp ur min skivsamling igår.





Jag börjar med Ian McNabb och hans låt You Must Be Prepared To A Dream från albumet Head Like A Rock (1994). Sammarbetet med trummisen Ralph Molina basisten Billy Talbot från gruppen Crazy Horse blev helt lysande.








Gruppen Jellybread släppte en utmärkt album på skivbolaget Blue Horizon 1970. Men det var en låt på plattan som stack ut och knäckte mig totalt. Låten heter Evening och när jag lyssnade på den igen var det som om tiden stod stilla.






Som ni kanske förstår var det här en period i mitt liv då jag var het inriktad på engelska vita bluesband. Helst lite mindre kända band.
Här kommer bandet Spirit of John Morgan med en udda blueslåt som jag direkt fastnade för. Ni förstår säkert varför om ni ger den tio minuter av er tid. Det är den värd! Låtens namn är Yorkshire Blues. Albumet spelades in 1969 men gavs ut först 1971.





Ska vi gå över till låtar med lite kortare speltid. Couldn't Get It Right är en underbar låt från 1976 med det amerikanska bandet Climax Blues Band.




1988 kom Beds Are Burning med det australienska bandet Midnight Oil och knockade mig totalt. Fick samma upprymda känsla då som när jag för första gången hörde 2 4 6 8 Motorway med Tom Robinson Band, eller när You Really Got Me med Kinks kom 1964.  


 







Bob Seger och hans låt Turn the Page, från 1973, behöver inte någon längre introduktion.






Avrundar med en låt från i år, men ändå känns det som den kom ut för väldigt länge sedan. Viket stämmer. Här är en utmärkt version av Neil Youngs After The Gold Rush med Patti Smith.






Vi hörs i musikvimlet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar