torsdag 7 juni 2012

Dion DiMucci live 1963


Dion Francis DiMucci född den 18, 1939. Hittade fyra videoklipp från en Belgisk liveinspelning och jag blev så löjligt lycklig...

Dion är min första idol och musikaliska hjälte. Låtar som Runaround Sue, The Wanderer, Ruby Baby, The Majastic, Drip Drop, Sandy, Born To Cry, A Lover´s Prayer och Little Diana fick mig fast för livet. jag har följt hans karriär sedan 1961 och märkligt nog blev/blir jag aldrig besviken. Nog om detta över till dessa klassiska filmer från en annan värld, en annan tid.
Bildkvaliten är under all kritik, men ljudet är väldigt bra och i min värld är musik, först och främst, till för att lyssnas på. Åtta låtar spelas i dessa fyra YouTube filmer. Allt är inte bra, men det som är bra är magiskt:

Film Ett
The Wanderer
Donna The Prima Donna






Film Två
Won't Cry Anymore
If I Had A Hammer







Film Tre
I'll Fill Your Pockets With Gold
Blowin' in The Wind







Film Fyra
Ruby Baby
Runaround Sue





Igår sa Dion, på sin Facebooksida, angående denna spelning att han inte hade ekonomi att låta sin kompgrupp flyga med till Bryssel, så han använde sig av storbandsarrangemang. Efter denna show kastade han dessa orkesterarrangemangen på sophögen.
Vi hörs i musikvimlet!

1 kommentar:

  1. The Wanderer är ju en gammal favve, men vet ej med vem jag hörde den först. Coolt! /Tobe Hansen :)

    SvaraRadera