tisdag 22 maj 2012

1962 Del Ett


Som ni märker kommer denna musikaliska genomgång att ta tid. Det går inte så fort som jag först trodde. Vi får helt enkelt acceptera att det får ta den tid det tar. Nog ordat om detta, nu kör vi...


Årets första dag för över femtio år sedan, nyårsdagen 1962, ägde Beatles berömda provspelning för Decca rum i London, i skivstudion på 165 Broadhurst Gardens, West Hampstead, London.
Det okända bandet, det vill säga, John Lennon, Paul McCartney, George Harrison och Pete Best (tillsammans med Brian Epstein) började inspelningen klockan: 11.00.
Beatles spelade in 15 låtar. Troligvis i den här ordningen:
Like Dreamers Do
Money (That's What I Want)
Till There Was You
The Sheik Of Araby
To Know Her Is To Love Her
Take Good Care Of My Baby
Memphis, Tennessee
Sure To Fall (In Love With You)
Hello Little Girl
Three Cool Cats
Crying, Waiting, Hoping
Love Of The Loved
September In The Rain
Besame Mucho
Searchin'
Tre av låtarna, Like Dreamers Do, Hello Little Girl och Love Of The Loved var Lennon/McCartney original. Vilket var väldigt ovanligt då. De flesta av låtarna spelades in i en enda tagning utan pålägg och hela inspelningen tog ungefär en timme. Sedan säger Decca nej till att skriva skivkontrakt. Resten är musikhistoria, men det är inget vi kände till just då.
Nu fotsätter vi plöja igenom listorna på Radio Nords Topp 20 + 10 och Tio i Topp.




Jag är glad att få inleda med Eden Kane och låten Well I Ask You. Den föll jag direkt för (fråga mig inte varför), trots att den inte tog sig in på Tio i Topp den 6 januari. På Radio Nord skulle låten göra bättre ifrån sig med en 16 plats som högst den 31 januari.




Veckan efter testades en andra låt, Get Lost, med Eden Kane det gick ännu sämre.




Damita Jo var en sångerska som låg högt på listorna i början av detta år och vilket häftigt namn på en artist! Låten hette Dance With a Dolly.


 
Vad sägs om John D. Loudermilk och låten Launguage Of Love? En hit utomlands året innan och nu var det dags att ta sig in på listorna i Sverige. Efter en lite trevande start på Topp 20 + 10. Den placerade sig på 30 plats den 24 januari och låg och skvalpade under 20 strecket fem veckor för att sedan lyfta till en 10 plats.




Låten Mexico med Bob More gillade jag direkt, en instrumental låt som gjorde mig glad och melodin satt direkt.




För mig är låten Mexico tätt sammanknippad med låten Happy José (Ching Ching) med Jack Ross. Antagligen för att de låg på listorna samtidigt och troligtvis hade jag spelat in dem båda på rullbandspelaren så att de följde varandra. Ching Ching stormade in på listorna och var i topp efter bara ett par veckor i mitten av februari.




En annan låt som tog sig in på listorna i samma veva var Jambalaya (on the Bayou) med Fats Domino. Fantastisk låt om ni frågar mig...





Ni som är i min ålder, kommer ni ihåg Let There Be Drums med Sandy Nelson? Om inte lyssna här som kommer ni säkert ihåg den. Fyra veckor i februari, på Topp 20, räckte för att för alltid skriva in sig i min musik historiebok. En given favorit...




Låten Norman med Sue Thompson måste givetvis med. Det var också en hit i februari om nu någon undrade.




Jag vill inte påstå att jag som 11 åring riktigt förstod storheten med Monica Zetterlunds fantastiska låt Sakta vi går genom stan. Men det har jag tagit igen på äldre dar så jag är nog förlåten.




Cliff Richards låt The Young Ones (tillsammans med The Shadows) har jag alltid förknippat med sommaren. Men tydligen blev det en hit i februari.




Så får Dion sin andra hit i Sverige med låten The Wanderer och jag är salig...




Jag har alltid haft en svag kärlek för Pat Boone och låten Johnny Will gjorde mig inte besviken. Tyckte nog att låten hade lite cowboy takter i sig. 




Nästa låt behöver jag inte orda så mycket om. Elvis fick en dunder hit med Can´t Help Falling In Love. 




Nu över till något helt annat. Vad sägs om Twist-Fia med Per Myrberg!





Walk On By med Leroy Van Dyke blev en gigantisk hit i Sverige. Nu talar vi mars då låten toppade båda listorna.




Om jag säger Otto Brandenburg, vad säger ni då? Och om jag fortsätter med att säga Hello, Mr.Twist, ringer det några klockor? (Varför det står 1958 i rubriken är inget jag kan förklara, för Otto kom in på listorna med Mr. Twist i februari 1962 och låg kvar hela mars.




Tommy Steel fick en hit med The Writing on the Wall, men det var inget för mig. Tar bara med den här som lite kuriosa över tider som flytt.





Paul Anka fick in låten Love Me Warm and Tender under mars månad och den klättrade högt upp på listorna men den nådde aldrig första platsen...






Och vad säger man om Barbro Skinnar och hennes Säg Mej Hur Du Vill Ha Det?






Nästa sångare var en DJ och programledare från USA som fick en lite obetydlig hit med låten Twist Around The Clock. Hans namn var Clay Cole. Om ni visste hur många år jag letade efter den här låten innan jag hittade den på en samlingsskiva som gavs ut får några få år sedan. Har även fått tag på en DVD av filmen låten kommer ifrån. 
Hur som helst, den 21 mars gick låten in Radio Nords Topp 20 + 10, på 27 plats, för att veckan efter åka ur och lämna mig med minnen om att musiken var så mycket bättre än den egentligen var. Bedöm själva.





Till och med Lill-Babs twistade in sig på listan i mars...




 

 Med det var inte bara twist musik, fast man kan nästan tro det. Plötsligt blixtrade det till i radioapparaten och lyckan över att få höra en fantastisk låt för första gången är nästan obeskrivlig. Det jag talar om är gruppen The Quotations och deras låt Imagination.




James Darren gick in på listan med Her Royal Majesty den 4 april april. Plats 27, sedan flög han upp på Radio Nords topp 20 lista, och nådde som högst en andra plats.




Vi får inte glömma Floyd Cramer och hans instrumentallåt Chattanooga Choo Choo. Med tanke på titeln så skulle begreppet Chatta bli så oerhört mycket större 50-60 år senare. Vilket ingen hade en aning om då.




Elvis låt Good Luck Charm gick in på Topp 20 + 10 den 11 april. Plats 24 för att nå första platsen redan veckan efter. Kommer fortfarande ihåg när jag hörde Aha, aha, ohey första gången. Bra låtar som håller än idag.




Del Shannon kom med en bra låt, Hey Little Girl, den tog sig in på plats 29 den 11 april.






Jimmy Justice fick en hit med When My Little Girl Is Smiling. Jag tyckte riktigt bra om den låten.






Jerry Williams levererade list låtar redan 1962. Tillsammans med The Violents gick han in på 29 plats med låten Darling Nelly Grey på Radio Nord listan den 18 april. Att han skulle delta på en Pop gala 1963 och vara förband till The Beatles var han just då lyckligt omedveten om.






Sist men inte minst, Sam Cooke och hans fantastiska låt Twistin´The Night Away. En twist låt som är mycket märklig för att den än idag håller mycket hög klass. Det är inte många twistlåtar man kan säga det om. Eller hur?




Då avslutar vi 1962 del ett och det känns faktiskt bra. Jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan tvån kommer ut. 

Vi hörs i musikvimlet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar